Cyklister vs fotgängare igen (statistik)

| 7 kommentarer

I ett tidigare inlägg tog jag upp problemen att stora delar av cykelnätet i Stockholm ligger på trottoarer. Det gör det svårt att pendlingscykla och gör att fotgängarna känner sig otrygga och att cyklister och fotgängare blir irriterade på varandra.

Jag tänkte det kunde vara bra att komplettera med lite statistik. Hur farliga är cyklister för fotgängare?



Inte särskilt farliga. Om vi håller i bakhuvudet att det bara i Stockholm är mer än 150,000 cyklister ute varje dag (hur många det är i hela landet har jag ingen aning om) och sedan tittar på olycksstatistiken så ser det rätt tryggt ut.

Jag utgår från VTI-rapporten  ”Skadade fotgängare” från förra året. VTI står för ”Statens väg- och transportforskningsinstitut” och de bedriver alltså trafikforskning. De har utgått från STRADA-data från 2003-2010 från hela landet. STRADA är Transportstyrelsens informationsdatabas och där tas uppgifter om trafikolyckor in från både polisen och sjukvården.

Enligt ”Skadade fotgängare” så är den största olycksplatskategorin just kombinerade gång- och cykelvägar, 137 olyckor i hela landet av totalt 342 cyklist+fotgängarkollisioner på 7 år.

Absolut flest olyckor för fotgängare är ”singelolyckor”, på trottoarer och i gångbanor, 20943 stycken under de sju år som mätts.

Det handlar alltså i huvudsak om att man upplever rädsla, inte att cyklister skulle vara farliga. Men det spelar ju ingen roll, det innebär ändå att det uppstår konflikter i trafiken. Fotgängare blir sura på cyklister, cyklister sura på fotgängare. Och det är ju inte direkt optimalt i en stad som säger sig vilja dubblera antalet cyklister.

 

 

 

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

Leave a Reply

7 Kommentarer på "Cyklister vs fotgängare igen (statistik)"

Avisera mig när
avatar
htwx
Gäst

Kombinerade gång- och cykelvägar: ”137 olyckor i hela landet av totalt 342 cyklist+fotgängarkollisioner på 7 år.”
Alltså bara cirka en cyklist+fotgängarkollision per vecka, i hela landet. Intressant!

eriksandblom
Gäst

Krister Spolander har räknat på det här. Cyklister står för 0,3% av påkörningar med dödlig utgång.

http://www.ecoprofile.se/thread-995-Stor-minskning-av-cykelolyckor-i-Goteborg.html#5798

Christian Gillinger
Gäst

Toppenlänk Erik!

trackback

[…] antal korsningar i Stockholm gjorde Trafikkontoret en genomgång av cykelolyckor i olycksdatabasen STRADA.  Vi studerade cykelolyckor med personskador mellan åren 2000-2006 och där sökte vi särskilt […]

Villcykla
Gäst

Visst är det ett mörkertal, ingen vet nog hur stort och det finns ju så väl bland gåendes singelolyckor som olyckor mellan gående och cyklister. För Stockholms del är det ju också så att olycksregistreringen från sjukvården har bara funnits de senaste 5-6 åren och det är främst från sjukvården dessa typer av olyckor registreras. Sen vore det ju spännnande att se hur många cyklister som kommer till skada i kollision mellan gående och cyklister…

sahlena
Gäst

Men om jag förstår det rätt är den statistiken baserad på hur många som faktiskt sökt sig till akutsjukvården efter en olycka cyklist/fotgängare. Borde det inte finnas ett ganska stort mörkertal där?

Jag håller nog med om din slutsats att cyklister är ”inte särskilt farliga” ändå, men en liten brasklapp skulle kanske vara på sin plats?

Christian Gillinger
Gäst

Njae, det är de som sökt sjukvård, eller som varit i kontakt med polisen. Så när det gäller skador som man som fotgängare skulle behöva oroa sig för så är STRADA-datan rätt tillförlitlig. Och när det gäller svårare skador är den mycket tillförlitlig. 

TIttar man på skadenivåerna i rapporten så ser man också att svårare skador är knappt förekommande.

Min poäng är ju att man inte behöver vara orolig därför tyckte jag inte att jag behövde påpeka just det.

wpDiscuz