Stockholm bygger för konflikt

| 8 kommentarer

Ibland blir det konflikt mellan bilister och cyklister på grund av att någon kör dåligt, eller farligt. Ibland för att respektive part inte respekterar den andra. Men ibland är själva infrastrukturen byggd sådan att konflikter uppstår. Jag tänkte visa fyra exempel från min vardag.

Det första är från Östermalm:

2011-11-11 14.16.44

Det är slutet på en cykelbana från Banérgatan ut mot Strandvägen (här på Google maps). Som synes är det svårt att följa gatskyltningen och svänga höger, det står en bil parkerad mitt i vägen. Och bilar parkerade i cykelvägar är ju en gammal källa till frustration hos cyklister. Men den här bilen står där helt lagligt. Det är planerat så, att cykelbanan ska ta slut mitt i en parkeringsplats. Som cyklist får man helt enkelt försöka smyga sig ut bäst det går mellan bilarna ut på den rätt hårt trafikerade Strandvägen. Bra där.

Nästa exempel är från Söder.

Jag cyklar ute på Ringvägen och ska svänga höger upp på cykelbanan. Jag kommer alltså från den långa bilkön till vänster i bild och ska upp på cykelbanan man ser till höger i bild, under ”50”-skylten.

Precis där påfarten till cykelbanan börjar, ska bilarna från den lilla bi-vägen stanna för att lämna företräde på väg ut på Ringvägen:

Påfart Ringvägen cykelbana

 

Den där svängen går ju utmärkt som det såg ut på bilden ovan i morse, men så här såg det ut för några dagar sedan:

Jag har alltså precis rundat sopbilen när jag tog bilden (det är mitt hotta fartvidunder som står där vid reklampelaren). Bilen står i princip korrekt vid ”lämna företräde” markeringen, ingen skugga må falla över ”Hans Andersson Recycling”, men blockerar alltså samtidigt effektivt cykelbanan. Skulle man vara trilsk cyklist skulle jag väl i det här läget ha stannat ute i körbanan och väntat på att sopbilen hade åkt.  Istället för att ha kryssat mellan parkerade bilar och trottoarer för att komma runt. Vet inte om jag hade blivit så populär då i morgonrusningen.

Tredje exemplet från Karlavägen, ytterligare en cykelbana som leder rätt ut i parkeringsplatser:

Bikelane @ Karlavägen

Bilen står såvitt jag kan bedöma helt korrekt parkerad, men placeringen av cykelfältet leder till att cyklister tvingas ut i körbanan (som ligger i en sväng där Linje 4s stora citybussar går). Så viktigt är det med parkeringsplatser.

Fjärde exemplet var det tänkt skulle komma från Oxenstiernsgatan. Där slutar, trodde jag, cykelfältet mitt i en taxikö:

taxikö1

Men när jag tittade nogrannare insåg jag att det bara handlade om att taxibilarna ignorerade cykelbanorna och världsliga saker som ”Lastplatser”:

taxikö2

De är alltså felparkerade. Men oavsett det kan man såklart ifrågasätta hur man kan låta en cykelbana sluta tvärt in i en lastplats. Cykelbanan fortsätter efter lastplats och taxikö i typ en meter fram till cykelbox och rödljus. Så det gäller bara att runda felparkerade taxibilar, eventuella lastande lastbilar och taxikö, så är saken biff, bara att fortsätta. Suck.

So, för att sammanfatta räcker det inte med den irritation som avsaknaden av vettig trafikmiljö orsakar. Det byggs dessutom för att öka på den.

 

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

Leave a Reply

8 Kommentarer på "Stockholm bygger för konflikt"

Avisera mig när
avatar
Smart
Gäst

Volvon på Karlavägen är inte alls rätt parkerad, kostar 900 kr att stå där.
Det är stoppförbud i hela svängen där.. finns skyltat. Gäller fram till p-förbudet, se skiss.comment image/

Christian Gillinger
Gäst

Gaddam, jag såg inte den skylten. Tackar!

ErikS
Gäst

En bra spegling av en cyklistvardag. Man kan ju hoppas att det nya som byggs blir bättre! Men när jag tittade på trafiknämndens senast föredragningslista (http://insyn.stockholm.se/trn/insyn.aspx?id=41&page=agenda&nodeid=424840) där det faktiskt finns förslag om att bygga cykelbana på Nynäsvägens lokalkörbanor, blev jag lite besviken. Det är ett jätteviktigt cykelstråk. Föreslagen bredd för dubbelriktade banor 2 m dvs minimibredd. En normalcykel antas vara 60 cm bred och marginal behövs åt båda håll, mer bredd om man cyklar fort vilket man gör på huvudstråken. Går förslaget igenom kommer det leda till konflikter cyklister emellan. Lite bredare och det finns plats för alla sorters cyklister men då måste bilparkeringen flytta till sidogatorna huh hemska tanke!

Christian Gillinger
Gäst

Det känns ju klassiskt, det viktiga är inte alltid att få till bra cykelbanor, utan att kunna bocka av ”har gjort cykelbana”. 

Intressant länk – det är symtomatiskt att i princip alla diskussioner om cykelfält buntas ihop med fotgängare. Det är alltid ”gång- och cykelbanor”. Jag önskar att kommunen, och alla som arbetar med infrastruktur för cyklister, kunde en gång för alla inse att fotgängare och cyklister är två helt olika typer av trafik, som inte ska blandas ihop.

Anonym
Gäst

Bra att du upplyser om detta. Det enda vi kan göra är att reagera och trycka på de ansvariga.

De exempel som du tar upp och belyser är ju ”öststatsmässiga” till sin natur och inte värdigt Sverige. Jag önskar att jag hade tantiem på att bötfälla bilister som parkerar i Cykelbanefältet – jag hade lätt varit miljonär innan året är slut. Hoppas på att polisen ger sig på dessa marodörer (samt även faktiskt ser till att alla cyklister använder lyse nu när det är mörkt).

Christian Gillinger
Gäst

Just parkering i cykelfälten är ju tradition. Men på plussidan så reagerar taxiåkerierna väldigt positivt när man säger till. Sen vet jag inte om det innebär något mer än att taxibilarna passar sig för att ställa sig på samma plats några dagar efter att man sagt till…

Anonym
Gäst
Hehe, jag knackade på rutan på just en taxichaffis i förrgår när jag cyklade hem. Han hade temporärt parkerat i cykelfältet västerut på Klarabergsviadukten (också det cykelfält som verkar vara cykelfältet som Gud glömde eftersom det i 9 fall av 10 står någon i fälten på denna sträcka om 6-700 m). Ut flög en man topp tunnor rasande och började skrika. Jag stannade och lät mannen komma fram och där stod vi debatterade ett tag (han var helt bindgalen och påstod att jag borde väntat tills han var klar och det var mitt fel eftersom jag cyklade). Jag tror jag var väldigt nära att åka på en smäll faktiskt. När jag föreslog att vi skulle ta det med Polisbilen som stod 75 m bort vid Centralen så muttrade han, hoppade in i bilen och körde upp och ställde sig på trottoaren – men det komiska var att fortfarande stod halvvägs i cykelfältet. Då hoppade en kvinnlig taxichaffis in i diskussionen och berättade för mig att ”Ni cyklister kör alltid mot rött!”. Jag tror för att stävja dåliga beteenden från både cyklister och andra nyttjare av våra gemensamma ytor så måste Polisen faktiskt börja göra skäl för lönen. Om de kunde… Läs mer »
Christian Gillinger
Gäst

Det är synd att taxichaffisarna, som åtminstone jag tycker är de som är sämst på att respektera cyklister, inte inser att varje cyklist är en stor bil mindre framför henne/honom i bilkön. 
Sen kollade jag med polisen – det är tydligen inte de som ansvarar för att hålla koll på bilar parkerade/stannade i cykelfält, det är stadens lapplisor, eller Bevakningstjänst: http://www.cyklistbloggen.se/2011/10/forbjudet-att-stanna-i-cykelfaltet/

wpDiscuz