Stockholm bygger för konflikt

| 8 kommentarer

Ibland blir det konflikt mellan bilister och cyklister på grund av att någon kör dåligt, eller farligt. Ibland för att respektive part inte respekterar den andra. Men ibland är själva infrastrukturen byggd sådan att konflikter uppstår. Jag tänkte visa fyra exempel från min vardag.

Det första är från Östermalm:

2011-11-11 14.16.44

Det är slutet på en cykelbana från Banérgatan ut mot Strandvägen (här på Google maps). Som synes är det svårt att följa gatskyltningen och svänga höger, det står en bil parkerad mitt i vägen. Och bilar parkerade i cykelvägar är ju en gammal källa till frustration hos cyklister. Men den här bilen står där helt lagligt. Det är planerat så, att cykelbanan ska ta slut mitt i en parkeringsplats. Som cyklist får man helt enkelt försöka smyga sig ut bäst det går mellan bilarna ut på den rätt hårt trafikerade Strandvägen. Bra där.

Nästa exempel är från Söder.

Jag cyklar ute på Ringvägen och ska svänga höger upp på cykelbanan. Jag kommer alltså från den långa bilkön till vänster i bild och ska upp på cykelbanan man ser till höger i bild, under ”50”-skylten.

Precis där påfarten till cykelbanan börjar, ska bilarna från den lilla bi-vägen stanna för att lämna företräde på väg ut på Ringvägen:

Påfart Ringvägen cykelbana

 

Den där svängen går ju utmärkt som det såg ut på bilden ovan i morse, men så här såg det ut för några dagar sedan:

Jag har alltså precis rundat sopbilen när jag tog bilden (det är mitt hotta fartvidunder som står där vid reklampelaren). Bilen står i princip korrekt vid ”lämna företräde” markeringen, ingen skugga må falla över ”Hans Andersson Recycling”, men blockerar alltså samtidigt effektivt cykelbanan. Skulle man vara trilsk cyklist skulle jag väl i det här läget ha stannat ute i körbanan och väntat på att sopbilen hade åkt.  Istället för att ha kryssat mellan parkerade bilar och trottoarer för att komma runt. Vet inte om jag hade blivit så populär då i morgonrusningen.

Tredje exemplet från Karlavägen, ytterligare en cykelbana som leder rätt ut i parkeringsplatser:

Bikelane @ Karlavägen

Bilen står såvitt jag kan bedöma helt korrekt parkerad, men placeringen av cykelfältet leder till att cyklister tvingas ut i körbanan (som ligger i en sväng där Linje 4s stora citybussar går). Så viktigt är det med parkeringsplatser.

Fjärde exemplet var det tänkt skulle komma från Oxenstiernsgatan. Där slutar, trodde jag, cykelfältet mitt i en taxikö:

taxikö1

Men när jag tittade nogrannare insåg jag att det bara handlade om att taxibilarna ignorerade cykelbanorna och världsliga saker som ”Lastplatser”:

taxikö2

De är alltså felparkerade. Men oavsett det kan man såklart ifrågasätta hur man kan låta en cykelbana sluta tvärt in i en lastplats. Cykelbanan fortsätter efter lastplats och taxikö i typ en meter fram till cykelbox och rödljus. Så det gäller bara att runda felparkerade taxibilar, eventuella lastande lastbilar och taxikö, så är saken biff, bara att fortsätta. Suck.

So, för att sammanfatta räcker det inte med den irritation som avsaknaden av vettig trafikmiljö orsakar. Det byggs dessutom för att öka på den.

 

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

Leave a Reply

8 Kommentarer på "Stockholm bygger för konflikt"

Avisera mig när
avatar
Smart
Gäst

Volvon på Karlavägen är inte alls rätt parkerad, kostar 900 kr att stå där.
Det är stoppförbud i hela svängen där.. finns skyltat. Gäller fram till p-förbudet, se skiss.comment image/

ErikS
Gäst

En bra spegling av en cyklistvardag. Man kan ju hoppas att det nya som byggs blir bättre! Men när jag tittade på trafiknämndens senast föredragningslista (http://insyn.stockholm.se/trn/insyn.aspx?id=41&page=agenda&nodeid=424840) där det faktiskt finns förslag om att bygga cykelbana på Nynäsvägens lokalkörbanor, blev jag lite besviken. Det är ett jätteviktigt cykelstråk. Föreslagen bredd för dubbelriktade banor 2 m dvs minimibredd. En normalcykel antas vara 60 cm bred och marginal behövs åt båda håll, mer bredd om man cyklar fort vilket man gör på huvudstråken. Går förslaget igenom kommer det leda till konflikter cyklister emellan. Lite bredare och det finns plats för alla sorters cyklister men då måste bilparkeringen flytta till sidogatorna huh hemska tanke!

Anonym
Gäst

Bra att du upplyser om detta. Det enda vi kan göra är att reagera och trycka på de ansvariga.

De exempel som du tar upp och belyser är ju ”öststatsmässiga” till sin natur och inte värdigt Sverige. Jag önskar att jag hade tantiem på att bötfälla bilister som parkerar i Cykelbanefältet – jag hade lätt varit miljonär innan året är slut. Hoppas på att polisen ger sig på dessa marodörer (samt även faktiskt ser till att alla cyklister använder lyse nu när det är mörkt).

wpDiscuz