Det blev en Ghostbike ändå

| 4 kommentarer

Nu har någon ställt upp en Ghostbike vid Slussen där en cyklist kördes ihjäl för ett par veckor sedan. Det ser rätt fint ut på platsen, jag hoppas den får stå kvar.

 

image

 

 

Skickat från min Samsung Galaxy S2

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

Leave a Reply

4 Comments on "Det blev en Ghostbike ändå"

Notify of
avatar
Richard
Guest

Sätt upp filmkameror vid farliga korsningar – om inte annat för att lösa skuldfrågan om cyklisten hade hög fart och körde om vid korsningen eller om det är (som vi alla tror) att lastbilen kör om cyklisten och sedan svänger. Vi som cyklar här vet att det är en lång seg uppförsbacke där cykelfarten är låg. Det krävs köbildning och rödljus för att en cykel ska cykla om en lastbil. När allmänheten får se en sådan film där lastbilen faktiskt kör om och sedan svänger och krossar cyklisten så MÅSTE åkeribranschen fixa vad som krävs för att öka säkerheten.

Mats Olle Jönsson
Guest

Jeanette Trygg cyklade rakt fram i rödmarkerat cykelkörfält, i riktning mot Hornsgatan. Hon prejades, föll under lastbilen och krossades av en högersvängande lastbil, Scania P94, i korsningen vid Pelikanslingas övergångsställe .

Lastbilen framfördes av Bo Thomas som i polisförhör uppger: ”Jag har inga döda vinklar, jag har inte ens sett henne. Det är ingen som berättat för mig varifrån hon kom. Jag har hela tiden trott hon kom från Hornsgatan. Jag har inga döda vinklar när jag kör rakt fram men vid högersväng blir det en död vinkel”.

2012-06-20 beslutar polismyndighetens förundersökningsledare, insp Bengt Jandorff: ”Förundersökningen nedlägges – brott kan inte styrkas”. Ärendet avskrivs således, utan någon lagföring eller ens bötesföreläggande av gärningsmannen Bo Thomas.

I Trafikförordning(1998:1276), 14 §, stadgas: ”Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver”.

Man kan undra över polismyndighetens omdöme beträffande proportionalitet och prioriteringar: en cyklist dödas av en bilist som inte anpassar hastigheten till vad trafiksäkerheten och hans ”döda vinkel” kräver. Det som för en betraktare framstår som ett klart exempel på ”Grov vårdslöshet i trafik och vållande till annans död”, blir för polisen endast att ”Brott inte kan styrkas”.

Budet
Guest

Samtidigt kan polisen skicka ut 20 poliser för att ta fast ”fortkörare” på Götgatspuckeln. Eller bötfälla ”rödsljus”-lagbrytare lite högre upp. Det är detta som gör att man inte bryr sig om lagarna som cyklist utan följer sunda förnuftet i varje situation. Jag tar hellre en bot än att förlora livet.

trackback

[…] lider med den drabbade familjen i Göetborg. Jag hoppas verkligen det inte krävs fler ghostbikes för att våra kommuner ska […]