Den viktiga privatbilismen

| 4 kommentarer

Ibland måste man fundera en natt innan självklarheter blir just självklarheter. I går hittade jag Mitti Södermalm (PDF-länk) från i mars maj i år. I morse läste jag den igen. Rubriken på den heluppslagna artikeln är ”Svikna löften till Söders cyklister” och på slutet uttalar sig trafikborgarrådet Ulla Hamilton:

Hon håller inte heller med om att cykeln riktigt har en sådan stor betydelse. Bilvägar är till för både taxibilar, budfirmor, kollektivtrafik, privatpersoner och uttryckningsfordon.
– Det är en väsentlig samhällsfunktion på ett helt annat sätt än cykelvägar. Däremot inte sagt att cykelvägar inte behövs, men som politiker måste man ha ett helhetsperspektiv, säger hon.

Låt mig då bidra med ytterligare ett helhetsperspektiv: Om cykelmiljön i Stockholm inte blir bättre och säkrare, så kanske jag slutar cykla och istället väljer att ta min bil för att lämna barn i skolan, på dagis och sedan åka till jobbet (nej, det kommer inte hända, men som ett exempel).

Då blir det ytterligare en privatbilist i trafiken. Då är ju frågan, blir det lättare eller svårare för alla bussar och ambulanser att ta sig fram om jag (och andra av de 150,000 som cyklar i Stockholm) gör så?

Eller, varför finns det i London utryckningscyklar, är det för att det finns för många cykelvägar som ersatt bilväg, eller för många privatbilister som gör att ambulanserna inte kommer fram ordentligt?

 

Ambulance Bike
Jag kanske är helt fel ute, men jag inbillar mig att varje privatbilist som ställer bilen hemma och istället cyklar, innebär att det blir lättare för yrkestrafiken att ta sig fram. Vilket borde ge cykelvägar en rätt viktig ”samhällsfunktion”. Ur ett helhetsperspektiv.

Vad tror ni?

 

 

christian@gillinger.se'

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

  • Pingback: Cykelambulansen i London | Cyklistbloggen()

  • Arne Bivrin

    Politik är att vilja. Tänk så hånad Stella Fare har blivit under åren sedan hon genomdrev cykelbanorna på framför allt Hornsgatan. På något sätt var det ändå startskottet för den utveckling som exploderat de senaste åren. Fare hade en vision, en vilja att förändra och förbättra. Om Ulla Hamilton är rätt citerad, visar det en skrämmande likgiltighet inför cyklismen. Med hennes inställning är det inte så konstigt att det blir svikna löften.

  • Jag håller med till 100%. Man säger ofta att man inte kan ta från bilvägarna till cykelbanor eftersom man då plockar bort möjligheten att köra bil. Så är det ju absolut inte, det man gör är ju att skapa MER valmöjlighet. Fast det är klart, det beror kanske på ur vilken vinkel man ser det? Som någon sa, ”är jag ute och cyklar eller?”

  • Mycket bra skrivet. Tänkte på just det idag. Den ”transport-norm” som finns, nämligen att alla ska äga varsin bil (och ta den vart man än ska), behöver utmanas och ersättas.