Låt oss slippa fler Ghost Bikes

| 2 kommentarer

Veckans cykelolycka var onödig och hade säkert kunna undvikas, till exempel genom att låta bilisterna vänta 10 sekunder längre än cyklisterna på grönt ljus.

I staden S:t Louis, Missouri började man 2003 ställa ut vitmålade cyklar, Ghost Bikes, för att hedra cyklister som dött i trafiken. Dels som ett minne av tragedin som skett men också som ett krav på att vi som cyklar ska ha rätt att färdas säkert i staden.

Ghost Bikes finns på över 150 ställen i världen. För varje Ghost Bike som ställs ut finns en förhoppning om att det ska vara den sista. Men organisationen kommer att fortsätta så länge cyklister dör i trafiken. I Sverige ställs inga Ghost Bikes ut. Än.

Läs mer på ghostbikes.org

Tack för tipset om Ghost Bikes till Per Åström


Ghost Bike, foto Salim Virji, från Flickr

Författare: Jeroen

Jeroen är till vardags copywriter på Raring Design. Han har pendlingscyklat sedan 2008 och året-runt-pendlat sedan 2010. Cyklar på en Cykelfabriken Filibus Plus lastcykel med elassist.

  • Pingback: Det blev en Ghostbike ändå | Cyklistbloggen()

  • Martin

    Med detta inlägg menar jag inte att jag vet någonting om den tragiska olyckan du beskriver, men det finns ändå några saker som kan vara värda att ta upp när det gäller hur vi cyklister beter oss.

    Jag tror att ett av de grundläggande problemen är att många cyklister anser att, som du själv skriver, ”cyklar ska ha rätt att färdas säkert”. Betoningen i den meningen ska ligga på ordet ”rätt”. Enligt min mening finns inga rättigheter i trafiken, bara en oändlig mängd skyldigheter.

    Om alla trafikanter, såväl bilister som cyklister och gångtrafikanter insåg detta skulle vi förmodligen slippa fler dödsfall i vår stad.

    Spökcyklar är för övrigt en vacker gest måste jag säga.